De Crisiskaart
De crisiskaart is een persoonlijk documentje waarop staat hoe iemand in een crisissituatie opgevangen en behandeld wil worden. Het is een soort gebruiksaanwijzing voor omstanders en hulpverleners zodat ze weten wat ze moeten doen als een crisis dreigt. De cliënt heeft van te voren goed nagedacht over hoe hij het liefst opgevangen wordt en heeft dat op de kaart beschreven. Met de crisiskaart houdt de cliënt de regie over behandeling, medicatie en maatregelen in zijn/haar persoonlijke omgeving ten tijde van een dreigende crisis. De crisiskaart past opgevouwen in een portemonnee, zodat de cliënt de kaart altijd bij zich kan dragen. De crisiskaart is een samenvatting van een crisisplan.
Het Crisisplan
Het belang van de crisiskaart zit hem voor een groot deel in het proces dat een cliënt met zijn omgeving doorloopt bij het maken van de kaart. De cliënt gaat in gesprek met zijn omgeving over zijn crisissituaties. In dat proces maakt hij afspraken met zijn omgeving en hulpverleners over wanneer wat gewenst en nodig is. De omgeving en hulpverleners geven in dit proces aan wat voor hen wel en niet haalbaar is. Zodoende bevat een crisisplan uiteindelijk alleen afspraken die nagekomen kunnen worden en waarover betrokkenen het van te voren eens zijn. Nadat alle betrokkenen akkoord gaan met de inhoud, ondertekenen zij het crisisplan. Hiermee geven alle partijen aan dat zij instemmen met de in het crisisplan vermelde afspraken. Zo zullen partijen zich (meer) verplicht voelen om tijdens een crisissituatie de gemaakte afspraken na te komen.
De cliënt ontvangt nu een crisiskaart; deze bevat een samenvatting van de gegevens en afspraken in het crisisplan.
Voor wie is de Crisiskaart bedoeld?
De kaart is bedoeld voor cliënten die te maken hebben (gehad) met (psychische) crises. Door een crisiskaart krijgen ook anderen een duidelijke plek in de aanpak van een crisissituatie. De kaart is daardoor niet alleen waardevol voor de cliënt zelf maar zeker ook voor zijn omgeving.
Een crisiskaartconsulent werkt onafhankelijk van de zorg en hulpverlening. Hierdoor kan de cliënt zich vrijer voelen om zijn gevoelens en wensen te uiten. De crisiskaartconsulent gaat uit van het verhaal en de wensen van de cliënt. Hij stopt veel tijd in het maken van het crisisplan, kijkt met de cliënt ook naar wie de kinderen of huisdieren opvangt en post afhandelt bij een crisissituatie.